Povestea unui proiect de dezvoltare comunitară, așa cum este ea relatată de președintele MET, Caroline Fernolend

„Putem spune că aproape toate proiectele implementate în decursul celor 20 de ani de activitate, proiecte care au avut ca scop dezvoltarea comunitară, ar fi fost logic să fie implementate de către autoritățile locale. Fundația își dorește să sprijine autoritățile locale în proiectele în care acestea nu reușesc să atragă finanțări, dar, desigur, aceste proiecte trebuie să nu contravină filozofiei și principiilor noastre. Primul proiect de dezvoltare comunitară a fost implementat la Viscri, acolo unde am reușit să pavăm  – „ca la carte” – Strada Bisericii cu piatră de râu.

Ce înseamnă implementarea unui proiect „ca la carte” pentru echipa MET ?

1. Exista NEVOIA ca acest drum să fie reabilitat, fiindcă exista un pârâiaș și mai multe izvoare pe acest drum, făcându-l aproape impracticabil pentru căruțe sau alte mijloace de transport, mai ales după ploi. Îmi aduc aminte că, fiind terenul argilos, alunecam adeseori în drumul meu spre grădiniță și școală. Pentru a facilita accesul persoanelor în curtea lor, sașii au pavat cu piatră de râu trotuarul de lângă case. Acesta, desigur, trebuia întreținut, noroiul trebuia înlăturat după ploi, iar  buruienile și iarba trebuiau înlăturate.

2. Exista o COLABORARE bună cu autoritățile locale care au predat în concesiune temporară fundației Mihai Eminescu Trust terenul/drumul.

3. Existau PERSOANE care doreau să se implice în realizarea în bune condiții a acestui proiect comunitar.

4. Existau CUNOȘTINȚE ale tehnicilor de lucru tradiționale. Mai direct spus, am întâlnit în comunitate persoane mai în vârstă, care ne-au explicat cum se așază piatra de râu pe un pat de nisip argilos, după ce s-a consolidat fundația drumului.

5. MET a reușit să atragă PARTENERI/SUSȚINĂTORI FINANCIARI pentru cheltuielile necesare implementării unui proiect.

6. MEMBRII COMUNITĂȚII împreună cu echipa MET au găsit modalități prin care să fie asigurată SUSTENABILITATEA proiectului. Pentru noi, SUSTENABILITATEA proiectelor noastre este foarte importantă, dar trebuie să fim onești și să recunoaștem că este un lucru greu de realizat, care ne consumă cel mai mult timp.

Suntem mândri că, după 18 ani de utilizare a drumului, ani în care a fost tranzitat de trecători și vizitatori sau de căruțe,  tractoare cu remorci încărcate cu fân, mașini de tonaj greu, încărcate cu materiale de construcții, pavajul cu piatra de râu din Viscri de pe Strada Bisericii arată bine, exceptând câteva mici porțiuni aflate la intersecția cu drumul principal. În acest loc nu am reușit să captăm „ca la carte”, un izvor care ne dă mari bătăi de cap, mai ales iarna, când există gheață pe drum.

Sperăm că, în curând, comunitatea din Viscri, împreună cu Primăria comunei Bunești – în a cărei administrare sa află drumurile din interiorul localităților- vor găsi o soluție de rezolvare a acestei probleme.

Pentru a termina într-o notă pozitivă, remarcăm cum Primăria comunei Bunești a realizat, în anul 2008, un proiect de pavare cu piatră de râu „cum scrie la carte” pe Strada Nouă din Viscri. Membrii comunității din Viscri speră că, în curând, și pentru amenajarea străzii Principale să se găsească fonduri. Fundația MET a implementat proiecte de pavaje cu piatră de râu și în satele: Florești, Alma Vii și Mălâncrav.”

– piatra este colectată de lângă râu sau din stratul de suprafață al unui teren. Comercial, la carieră, această piatră se numește „piatră la refuz, de ciur”. Pe înțelesul tuturor, această piatră nu are o formă regulată.

– apoi este nevoie de meșteri care să cunoască tehnica pavării sau de oameni dornici să învețe această meserie. Lucrul esențial pe care trebuie să-l învețe este că această piatră de râu se aplică cu partea ascuțită/conică în patul de nisip argilos.

– importantă este și respectarea unor tehnici foarte simple: pavajul trebuie să aibă o pantă înclinată de până la 5% spre rigolă.

– se aleg bucățile de piatră și se așază foarte aproape una de cealaltă, ca să nu se poată mișca sau sări, în cazul în care peste ele trece un vehicul de mare tonaj; de asemenea, în cazul unei ploi torențiale care spală nisipul argilos dintre pietre, acestea trebuie să rămână fixe.

– piatra mai mică se așază în partea de mijloc a drumului, iar cea mare la margine, în special în partea unde se termină drumul. Facem acest lucru pentru a evita distrugerea drumului de către mașini cu tonaj greu.

Alte proiecte

Civic Act

Creșterea nivelului de conștientizare a tinerilor privind importanța cetățeniei active Călin este un licean din…

Mai mult

Galerie foto

Scroll to Top